Området vid vattnet....

Kommunikationer: Med allmänna kommunikationer kommer man lättast till området med tvärbanan, grenen mellan Alvik och Solna station respektive grenen mellan Alvik och Bromma flygplats. Några minuters promenad från Rostugnen finns också busslinjerna 176 och 177 som söderut går till Brommaplan och Mälaröarna och norrut via Solna station och Danderyds sjukhus till Mörby station. För den som kommer med bil finns fyra avgiftsbelagda parkeringsplatser på samfällighetens stora parkeringsplats. Parkering är också tillåten på norra sidan av Tackjärnsvägen. Betala med kommunens betal-app eller i automat på Johannesfredsvägen

Närområdet: Den närmaste omgivningen runt våra hus präglas av närheten till vattnet. Strandpromenaden slingrar sig runt udden mot nordväst. Här ser man den nya bebyggelsen på västra Kungsholmen på andra sidan vattnet, Huvudsta gård och Pampasområdet i Solna. Strandpromenaden  slutar nu strax bortom Huvudstabron. Planer finns på förlängning när området där bortom bebyggs med bostäder. Går man över bron kan man följa Solna strandväg, så småningom Karlbergskanalen vid Karlsbergs slott och nå innerstan vid St Eriksplan.

Mot söder från Rostugnen följer parkvägen stranden förbi tvärbanestationen Johannesfred (5-7 minuter bort), förbi Ulvsunda slott och runt Lillsjön. Därifrån kan man, fortfarande helt utan biltrafik, fortsätt genom Riksby gamla koloniområden till Kyrksjölötens naturreservat.

Vid tvärbanan kan man i stället gå över bron och fortsätta längs stranden, den lilla badplatsen vid Minneberg och följa stranden för att slutligen landa i Alvik.

Vandringen mellan Ulvsunda slott och Alvik och runt Lillsjön finns beskrivna av Bromma Hembygdsförening (http://www.brommahembygd.se), vandringarna nr 3 och 7.

Vårt närområde Johannesfred har också en lågstadieskola (Ulvsundaskolan), och flera förskolor.

Sedan 2021 har området även en paddelhall (inomhushall) bredvid däckfirman Guson.

Men allt i området är inte idyll och grönskande oas. På vägen till tvärbanan passerar man Jehanders betongfabrik (byggd 2013). Marken där, fastigheten Rostugnen 6, hyste fram till 1980-talet en industri, som gick i konkurs och efterlämnade en svårt förgiftad mark. Marken sanerades (på kommunens bekostnad!) till en kostnad av över 100 miljoner. Därefter anvisades marken till betongfabrik och grusupplag. Under sju år, 2005-2012 arbetade en arbetsgrupp för att förhindra att betongfabriken byggdes. I arbetsgruppen ingick flera bostadsrättsföreningar, Ulvsundaskolans föräldraföreningen och båtklubbar. Till slut förlorade vi striden, trots att vi till slut beviljats prövningstillstånd i Miljööverdomstolen. Och nu står fabriken där.  Verksamheten och grustransporterna till sjöss kom igång på allvar hösten 2014. Många tycker nog att störningarna för omgivningen blivit mindre än befarat. Hur störande det blir för omgivningen på längre sikt återstår ännu att se. På den positiva sidan kan sägas att platsen nu ser prydligare ut än den någonsin gjort sen den gamla fabriken försvann.

Och så bor vi ju under inflygningen till Bromma flygplats. När våra hus byggdes var flygplatsen på väg att läggas ner. Men så blev det inte. Nya politiska strömningar och följande beslut har gjort att flygplatsen blivit kvar. Med ny politisk majoritet i Stockholm, hösten 2014, blev läget åter oklart. Regeringen tillsatte en särskild utredare som skulle "pröva förutsättningarna för att överföra kapacitet från Bromma till andra flygplatser." Men i december 2015 togs beslutet att lägga ner den utredningen. På senare år, 2018/2019, har frågan om nedläggning åter börjat diskuteras på den politiska nivån. Framtiden får utvisa vad som kommer att ske med flygplatsen.

I december 2013 togs beslut om att uppgradera flygplatsen, vilket bland annat innebär att man får tillstånd att starta och landa med större plan. Eftersom Rostugnens styrelse befarade ökade störningar till följd avuppgraderingen överklagade vi beslutet. Samma sak gjorde också samfälligheten och flera villaägareföreningar och andra organisationer i västerort. Men Kammarrätten beslutade att vi inte hade rätt att överklaga - vi anses inte berörda eftersom det rör sig om flygsäkerhetsfrågor, vilket anses vara en fråga endast för flygpassagerare, inte för oss på marken.

Bullret från flyget upplevs av många som störande, medan andra inte bryr sig. Många är oroade för vad det kan betyda för hälsan att ständigt exponeras för avgasutsläpp från flygplan som startar och landar. I en regeringsproposition 2014 (S2014/5195/PBB) föreslogs att gällande gränsvärden beträffande bl a buller i bostadsområden ska ändras så att kraftigare buller ska bli tillåtet. Nyare forskning visar dock bl a att barns utveckling riskerar att påverkas negativt om man lever i bullriga miljöer. Se bl a www.ki.se/imm/buller. Organisationen BARNVERKET fokuserar på bullrets negativa effekter för just barnen (www.facebook.com/barnenochbrommaflyget), och man är kritisk till uppgraderingen.