Årsstämma

Föreningsstämma hålls varje år i maj eller juni. Alla medlemmar får en skriftlig kallelse och har rätt att delta. På stämman presenterar styrelsen en årsredovisning, medlemmarna har möjlighet att ställa frågor och komma med synpunkter. Stämman fastställer därefter årsredovisningen. Revisorerna presenterar sin granskning av styrelsens arbete, varefter stämman tar ställning till frågan om ansvarsfrihet för den avgående styrelsen.

Stämman väljer sedan nya styrelseledamöter. Antalet ledamöter ska vara mellan tre och sex och väljs vanligen på två år. Stämman väljer också styrelsesuppleanter, revisorer, revisorssuppleant och valberedning.

Stämman har också möjlighet att diskutera och fatta beslut om andra frågor, som meddelats på den dagordning som skickats ut i förväg. Frågor kan tas upp på initiativ av styrelsen eller på initiativ av enskilda medlemmar. Motioner för beslut vid stämman ska ha kommit in till styrelsen senast 1 februari, se stadgarna.

Styrelsen och enskilda medlemmar har också möjlighet att ta upp frågor direkt på stämman, men inga beslut kan fattas om frågor som inte föranmälts.

Protokoll från årsstämman läggs ut på denna sida.