Info från A till Ö
Bra information att ha om våra hus och vår bostadsrättsförening.
Administrativ förvaltning
Frubo AB sköter vår ekonomiska förvaltning. Kontakta dem angående månadsavgift, pantsättningar etc. Telefon 013-374080, e-post info@frubo.se eller www.frubo.se.
Fakturor skickas till Frubo, fakturaadress:
Brf Rostugnen, C/o FRUBO AB, Apotekaregatan 7, 582 27 Linköping
Andrahandsuthyrning / upplåtelse av bostadsrätt
Den som vill hyra ut (upplåta) sin bostadsrätt i andra hand måste ansöka om detta hos styrelsen och få det beviljat innan hyresgäst flyttar in. Se föreningens stadgar §47. Ansökan på särskild blankett (finns att ladda ner här) lämnas till styrelsen i god tid före planerad uthyrning.
Bedömning görs individuellt för varje ansökan och baseras på föreningens stadgar och den praxis som utövas av hyresnämnden och som förmedlats styrelsen via information från Bostadsrätterna.
Både motiveringen till varför man vill upplåta bostaden, inkl. hur länge, och information om hyresgästen ligger till grund för styrelsens beslut om ansökan ska godkännas eller inte.
Bra att tänka på:
- Enligt stadgarna ska i brf Rostugnens hus upplåtas bostäder för permanent boende. Som medlem ska man alltså ha för avsikt att bo här permanent.
- Som medlem i föreningen förväntas man bidra i föreningens åtaganden så som städdagar och styrelsearbete. Vid vissa aktiviteter kan hyresgästen ersätta medlemmen, t.ex. vid städdagar, medan det inte är möjligt för andra aktiviteter så som styrelsearbete. Föreningen behöver säkerställa att tillräckligt många medlemmar finns tillgängliga för de aktiviteter som krävs för att föreningen ska fungera.
- Alla anledningar för att upplåta (hyra ut) sin bostadsrätt anses inte som skäliga. T.ex. bedöms rent vinstintresse inte som en skälig anledning.
I tabellen listas de anledningar som är praxis att hyresnämnden bedömer som skäliga och tidsperioder för respektive anledning. - Ansökan godkänns generellt för maximalt ett (1) år i taget, för samboende för 6 månader i taget.
- Vid ansökan om förlängning ska det även anges den totala tid som lägenheten dittills har upplåtits (hyrts ut). Den sammanlagda upplåtna tiden räknas in vid styrelsens bedömning, varesig man har samma hyresgäst eller bytt hyresgäst under upplåtelsetiden.
- Plan för när man räknar med att komma tillbaka och åter bo i sin bostadsrätt ska inkluderas i ansökan. Ange alltså studietidens längd, planerad läng för arbete på annan ort, på utlandsvistelse, osv. Ange också tid för planerad återkomst, i månad och år. Enligt praxis förväntas det finnas en konkret tidpunkt för hemkomst.
- Skulle anledningen till upplåtelsen ändras, t.ex. att studierna avbryts, ska detta meddelas styrelsen inom en (1) månad.
- Den kollektiva bostadsrättsförsäkringen täcker inte skador som orsakas av någon som hyr eller disponerar din bostadsrätt
Praxis för vad som anses skäligt som anledning att få upplåta sin bostadsrätt, samt skälig tidsperiod:
Anledning | Tidsperiod | |
Arbeta på annan ort (= minst 8-10 mils pendlingsavstånd enkel väg och 90 minuters restid) | Upp till 4 år | |
Studera på annan ort (= minst 8-10 mils pendlingsavstånd enkel väg och 90 minuters restid) | Utbildningens längd | |
Prova på att vara sambo | 6-12 månader | |
Hyra ut till egna barn/nära anstående | Upp till 4 år | |
Vikande marknad (svårt att sälja lägenheten) | Upp till 1 år |
Glöm inte att skicka in ansöka i god tid.
Hyresgästen får inte flytta in innan bostadsrättsinnehavaren har fått skriftligt godkännande av styrelsen för upplåtelsen.
Styrelsen har möten en gång per månad, mötestider står i senaste nyhetsbrev. Efterfråga annars kommande mötesdatum via mejl: brfrostugnen(a)gmail.com .
blankett_for_ansokan_om_andrahandsuthyrning_v3.docx
blankett_for_ansokan_om_andrahandsuthyrning_v3.pdf
Anslagstavlor
Anslagstavlor finns på entréplanen i våra hus. Där anslås information från styrelesn, samfälligheten, meddelanden från trädgårdsgruppen m. m.
Avlopp
Bostadsrättsinnehavaren har ansvar för de ledningar som finns inne i lägenheten. De avloppsledningar som finns efter vattenlåsen ansvarar föreningen för. Får du stopp i avloppet: prova skölja avloppet med hett (upppkokat) vatten. Vid stopp som man själv inte kan åtgärda kontaktas Fastum.
Tänk på vad du spolar ned i köksavloppet! Här finns en länk med tips om vad man bör undvika:
https://skonahem.com/kok/8-saker-du-absolut-inte-ska-spola-ner-i-vasken/
Barnvagnsrum
Barnvagnsrum finns på plan 1 i hus 12 och på plan 2 i hus 14. Barnvagnsrummen öppnas med den vanliga lägenhetsnyckeln eller entrényckeln. Dessa rum är till för barnvagnar och småcyklar, rollatorer för utebruk och rullstolar för utebruk. Således ej för förvaring av andra ägodelar.
Bastu
Bastun ligger i anslutning till gemensamhetslokalen. Den tillhör samfälligheten och är tillgänglig för alla tre bostadsrättsföreningarna. Nyckeln till bastun kan köpas av ansvarig för samfälligheten. Se närmare under fliken "Samfälligheten".
Bostadsrätterna
Föreningen är medlem i Bostadsrätterna som är en rikstäckande organisation för bostadsrättsföreningar. Bostadsrätterna tillhandahåller underlaget för vår web-sida. Deras hemsida kan nås via länk från vår förstasida.
Brand
Brandsläckare finns på varje våningsplan. I varje lägenhet bör finnas minst en brandvarnare. Lägenhetsinnehavaren ansvarar för att den fungerar.
Om huset behöver utrymmas pga brand: använd trapphuset, aldrig hissen.
Tänk på att lägenheten är en skyddande brandcell om det brinner någon annanstans i huset. Stanna i så fall i lägenheten med stängd dörr tills brandkåren kommer.
Brandvarnare finns på alla våningsplan, i tvättstugorna och i förråden. Brandvarnarna är seriekopplade vilket innebär att alla larmar, om någon varnare löser ut. Hur brandvarnarna kan "tystas" vid falsklarm framgår på hemsidan under INSTRUKTIONER.
Föreningen anlitar företaget Brandsäkra AB i det systematiska brandskyddsarbetet.
Bredband
Alla lägenheter har bredbandsuttag. Operatör är OWNIT, tel till kundtjänst 08 - 52507300. Kostnader för bredbandsabonnemanget ingår i avgiften, genom att Samfälligheten betalar för ett gruppabonnemang för alla boende på Tackjärnsvägen. För mer information se fliken "Samfälligheten".
Buller/störande ljud
För att alla ska trivas är det viktigt att man inte störs av sina grannar. Alla boende är skyldiga att visa hänsyn. Skyldigheten gäller i lägenheten, men också i gemensamma utrymmen som t ex trapphus, hiss, hobbyrum och tvättstuga. Skyldigheten gäller dygnet, runt men är extra angelägna att följa vardagar mellan kl 22 och 07. Man bör då undvika att köra tvätt- och diskmaskiner och sänka volymen på TV, radio och stereo. Kom ihåg att det som för den ene är ljuv musik kan uppfattas som buller av grannen... Om du ska ha fest så informera dina grannar i god tid, om du tror att du kommer att störa.
Störande arbeten i lägenheten som renovering och underhåll bör så långt det är möjligt utföras på vardagar kl 8-17. Information om pågående arbeten kan med fördel anslås i porten eller på anslagstavla.
Cykelrum
Fyra cykelrum finns i hus 14. Två ligger på plan 1 mot gården och ska nyttjas av boende i hus 12. Två ligger på plan 2 mot gatan och ska nyttjas av boende i hus 14.
Förvaring av mindre 2-hjuliga motorfordon (moped eller motsvarande) inomhus: endast mindre sådana motorfordon får förvaras i cykelförråd, och då endast i förråd som har dörr direkt ut till det fria. Dessutom gäller att det förrådet inte heller får ha några lägenhetsförråd, pga brand- och explosionsrisken.
Det innebär att mindre 2-hjuliga motorfordon (moped eller motsvarande) bara får förvaras i två av cykelrummen i hus 14, ett är cykelförråd som är för cyklar från hus 12 och det andra är ett av cykelrummen som är för cyklar för hus 14. Inga motorfordon får förvaras i hus 12.
Större motorcyklar och andra motorfordon får bara förvaras utomhus.
Elmätare
Elmätare finns på varje våningsplan i elskåpet mittemot hissen. Varje lägenhet har en nyckel till elskåpet för avläsning av mätaren eller byte av huvudsäkring.
Energideklaration
Senaste energideklarationen gjordes 2022 av samfälligheten för alla 6 husen. Resultat: klass D, se blankett:
Energideklaration Brf Rostugnen 2022.pdf
I blanketten står det att uppvärmningssystem är "Markvärmepump (el) och el (direktverkande)". Det står inget om den berg- och sjövärmen som vi har. Förklaringen är att blanketten har inte bergvärme och sjövärme som alternativ. Markvärme är det närmaste alternativet. Direktverkande är elpannorna och de jobbar på än så länge.
Fastighetsförvaltning
Fastum har i uppdrag att sköta vår tekniska förvaltning. Se vidare under fliken "Felanmälan".
Förråd
Till de flesta lägenheter hör ett låsbart förråd på bottenplanet. Lägenheterna på översta planet har förråd där. Ett fåtal lägenheter har större
förråd i lägenheten och dessutom ett mindre förråd i ett av cykelrummen.
Försäkring
Föreningen har fullvärdesförsäkring hos Folksam via Söderberg & Partners från och med 2023-01-01. (Vi hade fullvärdesförsäkring hos Trygg-Hansa t.o.m. 2022-12-31.)
Föreningen har även tecknat kollektiv bostadsrättsförsäkring för alla föreningens medlemmar. Information om bostadsrättsförsäkringen hittar du i följande informationsblad:
Folksam: Produktblad - Bostadsrätternas fastighetsförsäkring 2023.pdf
(T.o.m. 2022-12-31 Trygg-Hansa: Produktblad kollektiv brf-forsakring_K3.pdf ).
Grillning
Grillning är tillåten på balkonger och uteplatser under tak om man använder elektrisk grill och grillningen kan ske utan att grannarna störs. Det är inte tillåtet, bl. a. av brandsäkerhetsskäl, att använda kol- eller gasolgrill.
Grovsoprum
Grovsoprummet ligger i den lilla fristående byggnaden mellan hus 11 och 13. Här finns också insamling för pappersförpackningar, elskrot, lampor, batterier, plast- och metallförpackningar. Se närmare under fliken "Samfälligheten".
Grovtvättstuga
Grovtvättstugan ligger i bottenplanet på hus 16. Se vidare under fliken "Samfälligheten".Om Du saknar nyckel kontakta Carlos Olsén i hus 11.Telnr. 0737193670
Gräsklippning
Från och med sommaren 2014 lejer föreningen ut gräsklippningen.
Hissar
Hissarna underhålls av Motum Stockholm AB. Vid akuta stopp ring:
Motum Stockholms jourtelefon 08-213300. Du som gör detta v.g. meddela styrelsen per mail brfrostugnen(a)gmail.com.
Hissarna har nödtelefon installerad, eftersom mångas mobiltelefoner inte fungerar i hissarna.
Nödtelefonen fungerar så att man i en nödsituation (t.ex. om hissen fastnar när man är i hissen och man inte kommer ut) trycker i 10 sekunder på nödsignalsknappen (invid knappen för dörröppning). Man blir då kopplad till en person att prata med. Denna person tar information om var ni är (ange adressen Tackjärnsvägen 12 eller 14) och skickar någon som får ut er ur hissen.
Hobbyrum
Föreningens hobbyrum ligger i bottenplanet på hus 14, mitt emot hissen. Lokalen innehåller bl a arbetsbord och en s k work-mate. Lokalen bokas på schema inne i hobbyrummet. Dörren öppnas med den nyckel, som varje lägenhet har till elskåpen.
Kabel-TV
KabelTV-anläggningen tillhör samfälligheten, som har avtal med Telenor. Se vidare under fliken "Samfälligheten".
Kompost
Föreningen har en egen matkompost, de två tunnorna som står mellan våra hus. Anledningen till att vi har matkomposten är att det ger oss fin matjord som används på våra rabatter, i blomkrukor och i odlingarna mellan husen.
Vi använder en tunna i taget. När den ena är full får den stå på efterkompostering och då använder vi den andra. Från och med maj 2024 och tills vidare är det den högra, närmast hus 12, som ska användas. Lägg ingenting i den andra.
När vi ska byta tunna meddelas det genom anslag eller nyhetsbrev.
Nästan alla matrester går att kompostera. Men lägg inte i äggskal eller skal av krabba, kräftor, hummer. I och för sig multnar även dessa skal men det tar alltför lång tid och ser tråkigt ut i rabatterna.
Använd inte kommunens matavfallspåsar, dom som används när man lägger matavfall i behållaren på vändplanen. Anledningen är att vår lilla kompost inte har kapacitet att ta hand om så mycket papper. Om man vill använda vår kompost måste man alltså ha en avfallsbehållare som man tömmer i tunnan och sen tar med sig hem.
Bara en sak till: Lägg inga växter med stora rotklumpar i matkomposten. Även här är skälet kapacitetsbrist. Dom tar för stor plats och bidrar inte till att producera en näringsrik jord, eftersom näringen i den jorden i allmänhet redan är förbrukad. Avfallet från krukväxter och balkonglådor måste därför läggas i grovsoporna.
Frågor? Hör gärna av er till Sten Lundqvist som ansvarar för komposten. Tel 070 7799454, e-post stenlundqvist@gmail.com.
Kvarterslokal
Kvarterslokalen tillhör samfälligheten och är därmed tillgänglig för medlemmarna i alla tre bostadsrättsföreningarna. Lokalen ligger i en separat byggnad mellan hus 14 och 16. Bokning m m: Se under fliken "Samfälligheten".
Lägenhetsregister
Föreningens lägenhetsregister sköts av vår administrativa förvaltare, Frubo (adress: se ovan). Utdrag ur lägenhetsregistret behövs bl.a. för att ta lån på lägenheten.
Månadsavgift
Månadsavgiften är den avgift som medlemmarna betalar för att bo i Brf Rostugnen. Styrelsen beslutar om avgiftens storlek. Avgiften betalas månadsvis i förskott och avier lämnas ut för varje tremånadersperiod. Autogiro eller e-faktura kan med fördel användas. Kontakta Frubo angående detta (se ovan under "Administrativ förvaltning").
Nycklar och portkod
Till varje lägenhet hör förutom lägenhetsnycklarna också nycklar som går till entrén, tvättstugan, förråden, städrummet, cykelförråden, barnvagnsrum, tvättstugebokning, grovtvättstuga, grovsoprum och elskåp. Byte av portkod meddelas av styrelsen. Portkoden ska inte lämnas ut till exempel till hantverkare eller för leveranser. Vid såna tillfällen går det att få en tillfällig portkod från Markku Vuorivirta, e-postadress markku_vuorivirta(a)hotmail.com, telefon 070 4964408.
Pantsättning
Meddelande om pantsättning av lägenheten ska skickas till Frubo (se ovan under "Administrativ förvaltning"). Signering av blankett i samband med pantsättning sköts av Frubo, inte av styrelsens medlemmar.
Parkering
Parkeringen vid början av Tackjärnsvägen och utanför hus 11 och 12 ingår i samfälligheten. Uthyrning och avgifter: Se under fliken "Samfälligheten". Om du behöver köra fram till entrén för att lasta ur eller i din bil så gör gärna det, men stå där så kort tid som möjligt. Det är inte tillåtet att parkera där! Tänk på att utryckningsfordon och färdtjänst kan behöva komma fram till porten.
Reparationer/underhåll
Varje medlem ansvarar för att hålla sin lägenhet i gott skick. Särskilda regler gäller vid reparationer/ombyggnader/underhåll. Se fliken "Ombyggnad/renovering".
Skyddsrum
Skyddsrum finns på bottenplanet i hus 12. MSBs senast utförda tillsyn av skyddsrummet gjordes 2023-01-17, med godkänt resultat.
Styrelsen har satt upp Plan för återställande av skyddsrummet inom 48 timmar i skyddsrummet. Planen kan även läsas här:
Skyddsrum - Plan för återställande v2023-01-15.pdf
Följande gäller under fred/vardag i förråden som finns i skyddsrummet (utöver allmänna regler om att inte förvara brandfarliga vätskor osv):
- Får inte förvara saker som väger mer än 60 kg
- Får inte ha eller installera något som förhindrar att förråden kan tömmas på mindre än två dygn. Det inkluderar allt som kräver specialistkompetens (som t.ex. elektriker) för att tas bort på ett säkert sätt.
Skadedjur
Om skadedjur upptäcks i husen ska detta anmälast snarast. Vi (brf Rostugnen) har försäkring hos försäkringsbolag som har avtal med skadedjursbekämpande företag.
Från och med 2023-01-01 har vi försäkring hos Folksam (via Söderberg & Partners) som har avtal med Anticimex för att hantera skadedjursproblem. Kontakta därför företaget Anticimex för att göra skadedjursanmälan: 075-245 10 00 eller https://www.anticimex.se/ .
Snöröjning
Vi sköter själva snöröjning och sandning utanför portarna och ut mot gatan. Styrelsen beställer skottning av taken, och samfälligheten anställer entreprenör för snöröjning på parkeringsplatsen (ej enskilda p-platser, dessa skottas av den som hyr p-platsen).
Tänk på att medlemmarna själva ansvarar för att ta bort snö och is som riskerar att falla ner från de egna balkongerna! Speciellt viktigt att ha koll på balkongerna över ingångarna, så man inte riskerar att snö och is faller i huvudet på någon.
Bockar med skylt som varnar för snöras/is finns att låna i Hobbyrummet för att ställa vid våra hus vid behov.
Stadgar
Föreningens stadgar är fastställda av föreningsstämman. De nu aktuella är daterade 2022 och finns som länk under fliken "Om föreningen".
Städdagar
Vi samlas 2 ggr/år för städdagar (höst och vår). Då utför vi tillsammans trädgårdsarbete och städning av våra gemensamma utrymmen inomhus. Syftet med dagarna är att vi gemensamt skapar en trivsam och trevlig inre och yttre miljö för oss alla. Det är på dessa dagar som vi kan göra besparingar ekonomiskt genom att hjälpas åt med skötseln av föreningens ytor. Om du inte har möjlighet att delta på städdagen kan du få arbetsuppgifter i efterhand att utföra vid annat tillfälle.
Under dagen tar vi en paus eller avslutar med gemensam grillning eller annan förtäring.
Dagarna organiseras av trädgårdsgruppen i samråd med styrelsen.
Städning
Städning av trapphus, entréer och våningsplan sköts av en städfirma varje vecka under tiden oktober-april, övrig tid varannan vecka.
Stämma
Ordinarie föreningsstämma hålls varje år i maj eller juni. Alla medlemmar får skriftlig kallelse till stämman. Den som inte har möjlighet att delta kan lämna fullmakt till någon granne. Den medlem, som önskar ta´upp en fråga på stämman, bör inkomma med denna till styrelsen senast 1 februari (enligt stadgarna).
Trapplan och entréer
Trapplan och entréer är våra gemensamma utrymmen. De är också utrymningsvägar vid brand och ska därför alltid hållas fria från lösa föremål, t.ex. barnvagnar, cyklar, pulkor, dörrmattor.
Trädgårdsgrupp
Trädgårdsgruppen har som mål att skapa en utemiljö för alla. Gruppens uppgift är att i dialog med styrelsen säkerställa att vår utemiljö är funktionell, lättskött, trivsam och känns trygg. Vi jobbar för att bidra till biologisk mångfald i vår trädgård.
Trädgårdsgruppen tar till vara och underhåller redan befintlig växtlighet, planterar och odlar m.m.
Vid större förändringar och beskärning av träd anlitas alltid proffetionell utförare som ex trädgårdsmästare.
Det finns alltid plats för fler medlemmar i vår trädgårdsgrupp. Är du intresserad tag då konakt med Annika Ekblom:
Annika Ekblom <Annika.k.ekblom(a)gmail.com>;
Tvättstuga
Tvättstuga finns på plan 1 i hus 12 och 14. Regler för tvättning finns uppsatta i tvättstugan. Kom ihåg att ta bort bokningslåset efter avslutad tvättning och respektera de bokade tiderna.
Upplåtelse av bostadsrätt
Se "Andrahandsuthyrning" ovan.
Ventilation
Under radiatorerna i sovrum och vardagsrum finns ventilationsdon för tilluft. Frånluftsdon finns i badrum och förråd.
Frånluft sker även från köket genom fläktkåpan. Installation får endast ske med spiskåpa eller med köksfläkt som INTE är ansluten till ventilationssystemet. En köksfläkt ansluten till ventilationssystemet kan skapa obalans i hela huset.
OBS! Man får aldrig koppla någon typ av fläkt till ventilationen!
Obligatorisk ventilationskontroll (OVK) sker periodvis enligt lag och administreras av styrelsen. Vid fel på ventilationen: Ring Fastum (se felanmälan).
Värme och vatten
Kostnaderna för värme och vatten är stora utgiftsposter för föreningen. Det är därför viktigt att vi alla tänker på att försöka hålla dem nere så mycket som möjligt. Låt inte varmvatten stå och rinna i onödan. Om det är för varmt i lägenheten, sänk termostaten på radiatorn i stället för att låta fönstret stå öppet.
Värmen i husen sätts inte på ett visst datum, utan startar automatiskt beroende på utetemperaturen. Regleringen är inställd så att temperaturen i rummen i husen ska vara 21 grader C mitt i rummet på en meters höjd.
Har ni det kallare än så trots att elementens termostat är på så ska man vrida termostaten från högsta till lägsta inställning ett par gånger för att säkerställa att den inte har fastnat. Om det inte hjälper så kan man lufta elementet (lägg en mugg/handduk under så att vatten inte rinner på golvet).
För den som inte vet hur man luftar sitt element finns beskrivning på t.ex. https://www.svenskabostader.se/hyresgast/gor-det-sjalv/lufta-element/. Ni behöver inte kontakta styrelsen för att lufta elementen i er lägenhet.
Radiatorsystemet fyller på med vatten automatiskt som kompensation för den luft och ev. vatten som åker ut ur systemet vid luftning.
Årsredovisning
Inför varje årsstämma får varje medlem en årsredovisning, som distribueras elektroniskt. Den som vill kan också få årsredovisningen i pappersform efter hänvändelse till styrelsen.
Överlåtelse av bostadsrätt
Frubo administrerar överlåtelse av bostadsrätten. För överlåtelse krävs styrelsens godkännande av den nya medlemmen. Innan styrelsen kan godkänna ny medlem ska lägenheten besiktigas med avseende på de funktioner i lägenheten, som är föreningens ansvar (bl.a. radiatorer).
Besiktningen beställs av säljaren hos och utförs av vår tekniska förvaltare Fastum https://www.90220.se/sidor/rostugnen .
I samband med överlåtelse ska den nya medlemmen delges föreningens stadgar, senaste stämmoprotokoll, senaste årsredovisning och nycklar till samtliga utrymmen enligt ovan, dvs. till lägenheten, grovtvättstuga, el.skåpet samt tvättstugenyckel för bokning av tvättid.
Den nya medlemmen ska också få information om föreningens web-sida, bl a information A-Ö.
Se mer inforamtion här: Överlåtelse av lgh i brf RU - dec 2022.pdf
Senast uppdaterad: 2024-05-06